מהו היתר ?
חוק התכנון והבניה תשכ"ה 1965 קובע אילו עבודות דורשות קבלת היתר בניה. הקמת בנין חדש, הריסת בניין, תוספת לבניין קיים, שינוי בקירות החיצוניים של הבניין, שינוי פנימי בבניין אשר משנה את שטח הדירה, פוגע בשלד המבנה או במבנה המשותף או בצנרת המשותפת, הרכוש המשותף או מראה השטח, הנחה של תשתיות או קירות תומכים, חפירה ומילוי אשר משפיעים על פני הקרקע, יציבותה או בטיחותה, התוויה, סלילה או סגירה של דרך.
זוהי רשימה חלקית בלבד, אל תסתמכו עליה כדי להחליט אם אתם צריכים לקבל היתר בניה או לא. שתי רפורמות נעשו בשנים האחרון בתחום רישוי הבניה, אחת הצליחה יותר ואחת עדיין תקועה אי שם בצינורות, שמו להן למטרה לפשט את תהליך הרישוי למספר עבודות שאינן משפיעות על הציבור, ביניהן סגירת מרפסות, בניית פרגולות, סגירת חורף למסעדות ועוד. על חלק מהעבודות אין צורך בהיתר בניה, ועל חלק מהן יש צורך בהיתר בניה אך נקבע לו הליך מקוצר ופשוט.
בקשת מידע
כדי שתוכלו להגיש בקשה להיתר בניה, אתם צריכים קודם כל את כל המידע הקיים על השטח בו אתם מתכוונים לבנות. המידע הקיים כולל נתוני תכנון רלוונטיים לשטח שלכם : מה האפשרויות ומה המגבלות לתכנון, איזה תשתיות קיימות או מתכוננות לעתיד בשטח זה.
את הבקשה מגישים לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, אשר פונה בתורה אל הרשויות הרלוונטיות על מנת שיספקו את המידע הדרוש. את הבקשה למידע מגישים על גבי טופס תקנות תכנון ובנייה (מידע נדרש להיתר), התשנ"ב-1992 בצירוף מפה מצבית בקנה מידה של 1:250.
בטופס בקשת המידע יש למלא את הנתונים הבאים :
- תיאור הקרקע
- פרטים אישיים של מבקש הבקשה
- סוג העבודה או השימוש הרצוי
- פירוט העבודה או השימוש הרצוי
- תיאור המבנה הקיים
- שאלות נוספות .
הגשה בקשה
את הבקשה להיתר יש להגיש בחמישה העתקים, את הבקשה צריך לערוך אדריכל או מהנדס מבנים, הנדסאי אדריכלות או הנדסאי בניין, בהתאם למורכבות הפרויקט. כחלק מהליך הגשת הבקשה יש לשלם את הפיקדון הנדרש.
בין הנתונים הנדרשים להגשת טופס הבקשה :
- מספרי גוש וחלקה של השטח המדובר
- כתובת
- פרטים מלאים וחתימות של מגיש הבקשה, האדריכל והמהנדס
- פרטי בעלי הזכויות בנכס וחתימותיהם
- פרטים מלאים וחתימות של האחראי לביצוע והאחראי לביקורת
- מהות הבקשה: עבור מה מבוקש ההיתר
- פירוט חומרי בניין.
הנספחים שתידרשו לצרף לבקשה כוללים :
- מפת מדידה עדכנית ל-6 החודשים האחרונים, או מפה טופוגרפית במקרה בו שיפוע הקרקע הוא מעל 10 אחוזים.
- מפת איתור העבודה אשר כוללת מצב קיים ומצב מתוכנן על רקע מפת המדידה, כולל מרחקים מותרים לבנייה מגבולות המגרש.
- תכנון הבניין המבוקש בכל המפלסים, חזיתות וחתכים בקנה מידה 1:100.
- חישוב שטחים, כולל תרשים ובו פירוט שטחי הבנייה המבוקשים.
- אישור הוכחת בעלות בנכס.
דיון בבקשה להיתר
הוועדה המקומית תדון בבקשה להיתר ותחליט אם לאשר את הבקשה ולתת היתר בנייה או לדחות את הבקשה ולא להעניק היתר. באפשרות הוועדה להתנות מתן היתר בדרישות נוספות לרבות אישורים של רשויות וגופים חיצוניים כמו משרד הבריאות, רשות הכבאות ורשות התעופה האזרחית, כתנאי למתן ההיתר.
השלמת דרישות לקראת קבלת היתר בניה
הוועדה המקומית שולחת למבקש הודעה על החלטתה ועל הדרישות שיש להשלים. על המבקש להשלים את הדרישות בהתאם. לאחר שמבקש ההיתר ימלא את כל הדרישות וישלם את האגרות וההיטלים, תפיק הוועדה היתר בניה בשלושה העתקים, עליהם חתומים מהנדס ויושב ראש הוועדה. תוקף ההיתר הוא ל-3 שנים מיום הוצאתו.
תשלום אגרות והיטלים
לפני קבלת היתר בניה יש לשלם אגרות בנייה, היטלים מקומיים אשר משתנים מרשות לרשות על פי חוקי העזר העירוניים והיטל השבחה.